««فرا رسیدن ماه محرم را بر همه عاشقان ابا عبدالله تسلیت عرض میکنیم»»««لبیک یا خامنه ای»»««اللهم عجل لولیک الفرج»»

  در باره آفرینش زمین و آسمان  
یکی از اوصاف قرآن کریم عدم اختلاف و عدم تناقض در آیات است که خود بدان تصریح کرده و فرموده است: اگر غیر خدا برای شما قرآن را تدوین می کرد، اختلاف زیادی در آن یافت می شد.[1] 
همه‎ی آیات قرآن با هم مرتبط‎اند و بعضی از آن بعضی دیگر را تفسیر می کنند. هم‎چنین دارای عام و خاص، مطلق و مقید، حقیقت و مجاز است که باید از هم جدا شوند و برای فهم آن از احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و معصومین ـ علیهم السّلام ـ ( که مفسر قرآن هستند) استفاده شود؛ و برای درک معانی قرآن یا باید متخصص بود و یا به اهل فن قرآن مراجعه کرد. در این میان برخی با ذکر مطالبی در باب آیات قرآن خواسته‎اند القا کنند که بین آیات قرآن تناقض وجود دارد و لذا گزاره‎های قرآنی مشتمل بر پارادوکس و تناقض است[2] نمونه‎ای از مطالب یاد شده را ذکر و مورد بررسی قرار می‎دهیم:
«در سوره‎ی هود آیه‎ی 7 آمده است: جهان در 6 روز آفریده شد، ولی در سوره‎ی فصلت آیه‎ی 9 و 10 و 12، آفرینش زمین و آسمان را در 8 روز می داند. و نتیجه گرفته که قرآن تناقض‎گویی کرده است.
منظور از روز (یوم) در آیه، روز معمولی و بیست و چهار ساعته نیست؛ زیرا روز معمولی بر اساس گردش خورشید و زمین به دست می آید و در آن زمان جهانی وجود نداشت تا برای آن روز 24 ساعته تصور شود
در پاسخ این ادعا می توان گفت:
خداوند در آیه‎ی 7 سوره‎ی هود می فرماید:«هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»؛ «او کسی است که آسمان ها و زمین را در شش روز (شش دوران) آفرید و عرش (قدرت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بیازماید که کدام‎یک عملتان بهتر است».
منظور از روز (یوم) در آیه، روز معمولی و بیست و چهار ساعته نیست؛ زیرا روز معمولی بر اساس گردش خورشید و زمین به دست می آید و در آن زمان جهانی وجود نداشت تا برای آن روز 24 ساعته تصور شود.
واژه‎ی «یوم» در کتب لغت[3] و در بعضی از استعمالات قرآنی[4] و در روایات اسلامی[5] به ‌دوران و مدتی از زمان، هر مقدار که باشد، ‌اطلاق می شود.
اما آیه‎ی 9 سوره‎ی فصلت می فرماید: «قُلْ أَ إِنَّکمْ لَتَکفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یوْمَینِ» ؛ «بگو: آیا شما به آن کسی که زمین را در دو روز آفرید کافرید؟» و در آیه‎ی 10 همین سوره می فرماید:«وَ جَعَلَ فِیها رَواسِی «مِنْ فَوْقِها وَ بارَک فِیها وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها فِی أَرْبَعَهِ أَیامٍ»؛ او در زمین کوه‎هایی قرار داد و برکاتی در آن آفرید و مواد غذایی مختلف آن را مقدّر فرمود، ‌این‎ها همه در چهار روز بود.»
و در ادامه در آیه‎ی 12خلقت آسمان را در دو روز می داند: (فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِی یوْمَینِ)؛ «در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید».
واژه‎ی «یوم» در کتب لغت و در بعضی از استعمالات قرآنی و در روایات اسلامیبه ‌دوران و مدتی از زمان، هر مقدار که باشد، ‌اطلاق می شود
با دقت در آیات فوق درمی‎یابیم که ادعای تناقض، ادعای نادرستی است؛ زیرا:
آن جا که می گوید: «اربعه‌ ایام» (چهار روز) منظور تتمه‎ی چهار روز است؛ به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد و سایر خصوصیات زمین به اضافه‎ی خلقت آسمان ها در دو روز دیگر بود که مجموعاً شش روز (دوران) می شود.
طبق این تفسیر آیه تقدیری دارد، مانند: «کل ذلک فی اربعه ایام»، یعنی همه‎ی‌ آنها اعم از خلقت زمین و آنچه در آن است در چهار روز بوده است. و تقدیر گرفتن کلمه در ادبیات عرب با قرینه، بدون اشکال است؛ برای مثال در آیه‎ی 82 سوره‎ی یوسف آمده است: (وَ سْئَلِ الْقَرْیهَ)؛ «از روستا بپرسید»‌. در حالی که از قرینه‎ی حالیه مشخص است که پرسش از روستا نیست بلکه از اهل روستاست؛ لذا تقدیر گرفتن «کل ذلک» به واسطه‎ی‌ قرینه‎ی آیه‎ی 7 سوره‎ی هود است.
یکی از منابع تفسیری قرآن، ‌خود قرآن است؛ یعنی بعضی از آیات قرآن بعضی دیگر را تفسیر می کنند. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعضٍ؛[6] برخی از آیات قرآن برای برخی گویا و برخی از آن برای برخی دیگر گواه است». و روش علامه‎ی طباطبایی در تفسیر المیزان روش تفسیر قرآن به قرآن است.[7]
لذا این که قرآن در آیه‎ی 7 سوره‎ی هود به صراحت اشاره دارد که خلقت آسمان و زمین در شش دوران است، تفسیر کننده‎ی آیات 9 و 10 و 12 سوره‎ی فصلت است و لازم است عبارت «کل ذلک» در آیه در تقدیر گرفته شود.


تاريخ ارسال : 13:10:20 6/12/1390

Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
مطالب دیگر

 اشعاری در سوگ شهادت عبدالله بن الحسن علیه السلام
 روز پنجم محرم الحرام
 نماز ۲ رزمنده شیعه و سنی
 رقيه عليه السلام در عاشورا
 حضرت رقیه (س)؛ سفیر كوچك امام حسین (ع) در شام
 "نزار القطری" آخرش از قول من بنویسید: ای مردم شریف ایران قدر مقام معظم رهبری را بدانید.
 چرا غیرمنصفانه استیضاح را مرتبط با بورسیه ها می دانید؟
 مراسم عزاداری حسینی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار می گردد
 قابل توجه همه دانشگاهیان عزیز
 از مدینه تا کربلا همراه با سیدالشهداء(علیه السلام)
 قدرت اشك بر حسين(ع)
 در برنامه دیروز، امروز، فردا مطرح شد : پناهیان: آیت‌الله مهدوی‌کنی حجت حقانیت روحانیت در سیاست است/ اسماعیلی: آیت‌الله حاضر بودند همه هستیشان را برای انقلاب و رهبری فدا کنند
 پیام تسلیت مسئول نهاد مقام معظم رهبری و رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حضرت آیت الله مهدوی کنی
 آیت الله مهدوی کنی به ملکوت اعلی پیوست
[نمایش اخبار به صورت فهرستی]
نظر شما
كد امنيتي   بازسازی کد امنیتی  
*لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.